Begin dit jaar werd ik op een maandag gebeld door de Netherlands-African Business Council. Of ik bij wil komen springen om het jaarlijkse NABC magazine van 72 pagina’s op donderdag bij de drukker te hebben. Het ‘liep niet helemaal soepel’ met de opmaak van de stagiaire die voor het magazine was aangetrokken. Dat bleek een understatement – er was nagenoeg geen spread compleet, en er was geen basis lay-out. Er waren teksten, er was beeld, maar veel beeld was lage resolutie, en hoe zat het ook al weer met de laatste versie van de teksten? Ergo in 4 dagen de ontplofte lay-out van een stagiaire tot een samenhangend geheel maken, plus beeldredactie, eindredactie en tekstcorrectie. Dat is geen geringe opgave. Mijn jarenlange ervaring in het vormgeven van tijdschriften kwam goed van pas. Met hoofdredacteur Arne Doornebal konden er snel knopen worden doorgehakt. “Je breekt het record DTP’en!” stelde hij enthousiast. Samen met de hands-on mentaliteit van andere medewerkers op eindredactie is het gelukt. Zo kon op 21 januari het NABC magazine gepresenteerd worden tijdens de nieuwjaarsborrel in de Heineken Experience. Vol met goed nieuws in de vorm van reportages en interviews over investeren in Africa. Zie onderstaande spreads voor een impressie. Volgende keer op tijd een professional inschakelen!
Klik op deze link naar de site van het NABC om het magazine te downloaden.