Tweetalig magazine nieuwe stijl
Vandaag verschijnt het nieuwe tweetalige magazine van de NABC, de Netherlands African Business Council. Het is de vierde keer dat ik samen met journalist Arne Doornebal dit magazine mag maken. We hebben deze keer voor een heel andere opzet gekozen: een ‘draai’ magazine. Draai het magazine om, en je begint in de Franse versie van de artikelen. Omdat de layout en het beeld van de artikelen hetzelfde is, was de productie met name voor de beeldredactie een stuk eenvoudiger.
75 jaar NABC
Niet alleen de vorm van het magazine was dit jaar anders, het is ook een jubileum nummer. In 1946 werd de voorloper van de NABC, het Africa Institute, opgericht door de Rotterdamse zakenman Van der Mandele. Het Africa Institute richtte zich vooral op de kansen voor de commercie met Afrika, en in dat opzicht is er niets veranderd. Wel veranderd zijn de methodes. Zo stimuleert de NABC nu langer lopende vormen van samenwerking tussen Nederlandse en Afrikaanse bedrijven, en zijn er meer Afrikaanse medewerkers, gestationeerd in onder andere Tanzania en Nigeria.
Ter gelegenheid van het 75-jarig jubileum mocht ik een toevoeging maken voor het NABC logo, een zogenaamde add-on. Het is een compacte add-on geworden, met subtiele verlopen over delen van de cijfers. Zo gebruikt de add-on dezelfde stijl als het originele logo, maar geeft het de boodschap met een feestelijk touch weer.
Meer over NABC op deze link: https://nabc.nl