Nieuws

Portretten

Niet iedereen is tevreden als hij of zij zichzelf op een portretfoto ziet. Sommige mensen hebben nu eenmaal meer tijd nodig om voor de camera te laten zien wat hun uniek maakt. Daarom neemt Koen Verbeek de tijd om mensen te fotograferen. Hier een kleine selectie.


Madrid

Slow photography

Een 6×6 camera met een rolfim van 12 beelden dwingt je om goed na te denken over onderwerp, kadrering en belichting. Deze beelden zijn geschoten in Madrid, in 2004. De kleuren van film blijven ongeëvenaard.


A+O Fonds Gemeenten

Het tijdschrift van het A+O Fonds Gemeenten ondersteund vernieuwende activiteiten in de sector op het gebied van arbeidsmarkt en HRM-beleid. Voor een artikel over mantelzorg en beleid heeft Koen interviews gehouden met een drietal betrokkenen, en portretten gemaakt van de geïnterviewden.


Technisch Weekblad

Voor Technisch Weekblad heeft Koen Verbeek lang gewerkt als beeldredacteur, vormgever en art-director. TW verscheen al op portfolio formaat lang voordat dagbladen daarop overgingen. Een weekblad wordt gemaakt op basis van strakke stramienen. Mede door de goed ingewerkte redactie was het prettig dat er ruimte was om soms van die stramienen af te wijken. Zo kan je nog een uitpakken met een aparte cover. De abstract onderwerpen vroegen bovendien om andere beelden. Voor de cover van specials werd gebruikt gemaakt van diverse illustratoren.


De Jager

Een van de oudste tijdschriften van Nederland is het blad van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging. Begin 2015 is het blad gerestyled door Cascade. Najaar 2015 mocht ik enkele nummers maken. Voor de reportage over fazantenjacht was de briefing aan de journalist en fotograaf om met name de rol van de honden bij de jacht te belichten. Voor de cover ontbrak een beeld waarop dat te zien was. Gelukkig kon Koen op subtiele wijze een hond in een mooi coverbeeld Photoshoppen.


Proefschrift Salima van Weely

Salima heeft onderzoek gedaan naar Ankylosing Spondolytis – ook bekend als de ziekte van Bechterev. Kenmerkend voor mensen met deze ziekte is dat ze niet meer rechtop kunnen staan. Een geabstraheerd beeld van een aantal patiënten vorm het coverbeeld voor het proefschrift. Salima wilde graag een strakke cover, en kwam met een moodboard voor de cover met veel beelden uit de Bauhaus-stijl. Die voorkeur heeft mede de typografie bepaald: het lettertype Futura werd ook door Bauhaus ontwerpers als Walter Gropius veel gebruikt.


Logo en huisstijl Hardcastle

De Nederlandse natuurliefhebber Fons Langenkamp heeft in Botswana een lap grond gekocht bij het Letsibogo meer. Dit enorme meer is zeer populair is bij vissers uit Zuid-Afrika. Om deze mensen een prettig onderkomen te bieden heeft hij twee gasthuizen gebouwd op zijn terrein. Ook heeft hij voorzieningen aangebracht voor kampeerders met tent of kampeerauto. Fons wilde een website met een no-nonsense logo, zodat hij zijn gasten kan laten zien hoe prettig ze kunnen verblijven bij hem in Mmedinare. De achterkant van het visitekaartje is met opzet leeg gelaten; zo kan het dienen als notitieruimte.

Huisstijl_collage_Hardcastle_L


Logo en huisstijl Jannie van Seters

Jannie van Seters is geboren en getogen op Stellendam, een mooi dorpje op het Zeeuwse eiland Goeree Overflakkee. Het wapen van Stellendam wordt gesierd met een zwaan. Voor haar populaire praktijk voor manuele en fysiotherapie wilde Jannie’s graag een logo met een sterke link naar Stellendam. Ook moest er een link zijn naar de kleuren in het beeldmerk van ‘de Fysiotherapeut’. Beide elementen komen samen in een geabstraheerde versie van de Stellendamse Zwaan.

Huisstijl_collage_JannieVanSeters_L


Logo en huisstijl Annalys

Annalys is gespecialiseerd in het bemiddelen bij huurovereenkomsten voor de zakelijke vastgoedmarkt. Zij wilde een logo met een zakelijke uitstraling, waaruit op subtiele wijze een link naar voren moest komen met de trefwoorden: huizen, kantoren, onderhandelingen. Koen kwam met een contour in één van de letters die op verschillende manieren gezien kan worden. Als sleutelgat, maar ook als pion – beeld voor schaken, onderhandelen. Koen verzorgde ook het drukwerk; visitekaartje en briefpapier.

Huisstijl_collage_Annalys_L


Logo en huisstijl Purcell Kamerorkest

Dit ambitieuze Amsterdamse barok orkest wilde zich meer profileren. De wens was een logo met een beeld van Henry Purcell, naamgever van het orkest. Geen gestileerd beeld, liefst iets van de oude stempel. Na enig zoeken werd een houtsnede gevonden die als uitgangspunt kon dienen. Een ‘aangevreten’ Engelse schreefletter harmonieerd met de gravure. Om de elementen bij elkaar te brengen kwam Koen met een driekwart cirkel, ietwat onregelmatig van vorm om niet uit de toon te vallen.
Vier keer per jaar wordt er een uitvoering gegeven. daartoe is een serie van 4 posters gemaakt op A3 formaat, met een wisselende kleur in de contouren van het strijkinstrument. Deze kleurenwissel komt ook terug in de mailing op A5 formaat.
Huisstijl_collage_Purcell_L